x-ray day

vi sa nånting om en lugn söndag med kaffe och plugg, en dag med ro och wienerbröd till läxorna men ingen överdriven prestation. Det blev inte så. alls.
  Tidigt fick jag linka iväg till sjukhuset med min kulörta och svullna vad. En veckas blåmärke har blivit till en blåval där det förut fanns ett smalben. Så när jag skulle betala för mitt besök så fann jag bara ett tomt fack där kontokortet skulle legat. Utan pengar ingen läkarvård sa damen, men hon veknade snabbt och lovade att skicka en räkning. -Kan du inte skicka ett julkort istället, så bidde jag mycket gladare, sa jag. -Nej, sa hon.
  De röntgade ur allsköns vinklar men hittade inte frakturen de sökte, istället har vi bara en brusten muskel och en rejäl inre blödning. Vilken tur! eller? Så haltade jag ner till skolan och satte mig i datasalen för att spärra mitt kontokort, och väl gjort så hör jag någon bulta på dörren, eftersom den hade gått i baklås. Personen ifråga kom inte in, men vad värre var var att jag kom inte ut. Inlåst i skolan, utlåst från mina pengar, halt lytt men som tur var inte vänsterhänt..
   M, G och jag ägnade lördagskvällen åt att lusläsa G's mormors husmorslexikon på sex tunga band. Däri läser man att det nu för tiden (1955) inte anses sjukligt att vara vänsterhänt och att korrigering ej behöver påtvingas de barn som har särdeles svårt för en sådan omställning. Där stod även att homosexualitet inte heller är ett medicinskt sjukdomstillstånd utan en deffekt som tillståndet till trots inte innebär ett hämmat känsloregister för den homosexuella. Dessutom fanns en beskrivning på hur man bäst rengör kökskakel och hur man oppererar bort blindtarmen. Åh, såna böcker skrivs inte längre..



Längtar till jul, längtar hem. Saknar, saknar.. De här sista veckorna ska bara betas av, för sen byter jag kust. Jag vill inget hellre än sitta vid köksbordet med mina älskade syskon, mamma och pappa. I fredags fick m besked om sin praktikperiod och det är lång tid, men det känns lättare nu när man vet när, var och hur. Så ska väl det gå, det med.

Hannah stökar i bakgrunden, jag har slängt in ett lass tvätt, imorrn gäller det att få husmodellen byggd och snart nog sitter jag på ett tåg som ska ta mig hem!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0